Reportage: Japan & den digitale visuelle industri

  • MM_Pheonix
  • EU-JapanFest6
  • IMG_0016
  • IMG_0140
  • IMG_9403
  • ShoPro
  • IMG_9436
  • Yamamura01

12 nov Reportage: Japan & den digitale visuelle industri

Arsenalet og TAW var i Japan for at udforske nye markeder og opdyrke nye netværksmuligheder.

The Animation Workshop og Arsenalet er netop hjemvendt efter et par begivenhedsrige dage, i Japan, hvor formålet var at opdyrke nye netværk og etablere stærkere bånd til publishers og udviklere af animation, tegneserier og computerspil.

Turen varede i 10 dage og var planlagt i samarbejde med en Japansk partner, der etablerede møderne og forbindelserne til de mange interessenter i Japan. Møderne kunne ikke være etableret foruden en Japansk partner, af flere årsager men mere om dette senere.
I løbet af opholdet blev det til et bredt udvalg af publisher-besøg, universitetsbesøg, kunstnerbesøg, konference besøg samt besøg hos interesseorganisationer for bl.a. de Japanske animations producenter.
Dette var en kærkommen lejlighed til at udforske et uudforsket marked for de virksomheder i Arsenalet, der har udvist interesse i andre markeder end de vestlige.
Derudover har The Animation Workshop et stigende antal studerende, som ønsker at komme til Japan for at arbejde, da Japan er en af de største industrier indenfor animations og manga(tegneserie) industrien.

Vores program var tætpakket og bestod af en række formelle møder med CEOs og boardmembers, hvor vi forsøgte at brande os selv ved at introducere de forskellige aktiviteter, der kan være med til at trække Japanske investeringer til region midt. Flere af møderne havde et positivt udfald og er blevet et vigtigt redskab i vores forsøg på at etablere fremtidige forbindelser med en af verdens største underholdnings markeder.

Japanerne tænker holistisk i deres forsøg på at nå nye kunder og markeder – der tænkes flere led ud i forhold til markedsføring af nye produkter. Traditionelt set kan man kalde det Disney markedsførings strategien, hvor hvert et produkt skal kunne tåle at blive lanceret på flere platforme og markeder. Nuvel, dette er en bekostelig æffere, men den giver pote, hvis den bliver udført korrekt også selvom det er mindre produkter og budgetter.
Spørg dig selv næste gang du skal lancere et produkt, om hvor mange forskellige platforme dit produkt kan gøre sig gældende på. Har du en figur du kan bygge en historie op omkring også selvom du “kun” laver apps. Kan du se figuren som en bamse? Kan du lave et heldags event, hvor figuren er centrum uden at have nogen relation til din virksomhed? Dette er en klassisk Japansk markedsførings tankegang, der er med til at tiltrække de bedst betalende kunder, dem som kaldes Whales af spilindustrien.

Hvis du overvejer at udforske den japanske industri, så er det altafgørende at have en Japansk konsulent til at åbne dørene for de rigtige partnere og ydermere er det vigtigt, at konsulenten har et indgående kendskab til din forretning.
Det er vigtigt, at den japanske konsulent har et indgående kendskab til aktiviteterne, som man præsenterer, da det øger mulighederne for succes. Tolken kan hermed supplere en præsentation i tilfælde, hvor Japansk kultur har behov for at fokusere andetsteds end det valgte. Desuden fungerede vores Japanske konsulent som tolk, hvilket var uundværligt i et land, hvor Engelsk er et fremmedsprog.

Her er nogle erfaringer:

  • Sørg for at planlægge i god tid, for ellers vil Japanerne se på dig som useriøs
  • Sørg for at have en Japansk konsulent, som kan initiere møderne – helst en person som kender din forretning.
  • Sørg for at have dine visitkort parat på japansk og læs indgående om udveksling af disse inden du står i situationen.
  • Sørg for at have gaver til alle personer du møder – også til dem der er til dukket op til møderne som du ikke havde forudset.
  • Sørg for at have flere pitch versioner parat og fokuser på en eller to aktiviteter i dine præsentationer.
  • Vær konkret i dine ønsker til partnerskab eller samarbejde.