Nørlum: LONG WAY NORTH – US Studio Tour

  • Studiotur
  • 2_Paramount
  • 3_DreamWorks
  • 4_Pixar
  • 5_Laika

14 dec Nørlum: LONG WAY NORTH – US Studio Tour

Jeg har altid gerne ville lave en tur hvor vi besøgte alle de amerikanske animationsstudier på en gang. Både for at hilse på vores kollegaer og udvide netværket, men primært for at vise det vi til dagligt går og arbejder med her i Danmark/Europa. For distributionen er som oftes yderst begrænset på lavere budgets film, hvilket gør det utroligt svært at nå ud til folk, specielt udenfor EU. Men jeg har tit følt at interessen er stor for de film vi er med på, så det er eksta frustrerende når folk ikke kan se dem.

Muligheden kom da US distributionen på vores nye co-produktion “Long Way North”, blev udskudt til 2016. Derved havde vi nu chancen for at tilbyde interne visninger og Q&A på alle de store studier. Så efter omkring 6 måneders planlægning, rejste vi den 18 November til USA med vores hold (Instruktør Remi Chaye, Producer Ron Dynes, Henri Magalon, vores Klipper Ben Massoubre, Animation Supervisor Liane-Cho Han, Projektleder Elena Alexa og jeg). Programmet så ud som følgende:

Nickelodeon – studio tour
Disney – screening + studio tour
Paramount – screening + studio tour
DreamWorks – screening + studio tour
Pixar – screening + studio tour
Lucas Film – studio tour
Laika – screening + studio tour

Første stop var intet mindre end Disney Animation Studio i Burbank Los Angeles. Her tog Instruktør Don Hall (Big Hero 6) imod os og viste rundt i den gamle animationsbygning som selveste Walt Disney havde indviet. Det meste af studiet er lige nu under renovering og ombygning, men det som stod færdigt var virkelig imponerende. Ideen er at studiet skal kunne fungere optimalt til 3D produktion som nu er Disney’s førende. Det er som de fleste ved grundlagt som et 2D tegnefilm’s Studie. Men efter opkøbet af Pixar i 2006, skal samme struktur og pipeline indføres og det er da også den samme arkitekt som i sin tid designede Pixar i San Francisco for Steve Jobs, der står for ombyggeriet. Der var en rigtig god stemning efter visningen, og vi fik god feedback, mest fordi vi arbejder i en helt anden stilart som de finder meget inspirerende. Dog var det noget nervepirrende at vise filmen, specielt med det publikum. Der var ingen der forstod vi kunne skabe animerede spillefilm for kun 45 mio. i deres verden koster en film over en milliard at producere. Så det var sjovt at bevise at et lille budget ikke nødvendigvis betyder dårlig animation.

Paramount er ikke særlig kendt for deres animation. Da vi kørte gennem den store port, går det lige op for en at dette er stedet hvor Indiana Jones, Top Gun og mange andre af mine yndlingsfilm fra barndommen er blevet til. Det er også mest på distributions-området, de har haft deres fokus på Animation de seneste år, måske lige bortset fra South Park serien som alle kender. Det var også klart turen’s mindste screening, i hvert fald mht. de folk der var mødt op. Men dem der så med var godt underholdt og begejstringen var endnu større end første visning. Højdepunktet var da en fra publikum bad om mit visitkort, og efterfølgende skrev en lang e-mail om hvor meget filmen havde betydet for ham og at han nu selv ville genoptage filmarbejdet, selvom han mere eller mindre havde lagt blyanten på hylden som Animator :

I speak (and work) from my heart Claus and that's exactly how I felt about the film. I am so inspired by it that I want to get back to professional film-making! Please tell the team how much I admire and respect what you all did.

DreamWorks har ligesom de andre store studier omkring 1600-1700 ansatte alene i Burbank og en del af dem kommer faktisk fra Frankrig, så en fransk/dansk animationsfilm er ikke det værste at have med. Der var selvfølgelig travlt inden Thanksgiving som er den største amerikanske feriedag, dvs. mange var i fuld gang bla. med Kung Fu Panda 3 og How To Train Your Dragon 3. Vores film blev vist med en ca. 30 min. forsinkelse pga. en defekt blu-ray, så det var godt vi havde medbragt en ekstra disk, havde heller ikke lyst til at forstille mig situationen hvis vi ikke havde. Forsinkelsen gjorde desværre at en del var nød til at forlade salen straks efter filmen. Men det blev alligevel til en fin spørgsmålsrunde fra de resterende DreamWorks folk. Den bedste samtale:

Us : ... because of the small budgets, we need to work the script then lock it, work the storyboard + animatic then lock it, go to animation and colouring then lock it and so on, very unusual comparing to big studio productions.
DreamWorks : So what happens when you realise something's wrong?
Us : Lol, we go back in and change it, work twice as hard for free : )

Fra Los Angeles tog vi turen til San Francisco og besøgte Pixar Animation Studios i Emeryville. Et Studie som efter deres første film Toy Story i 1995, er gået fra den ene mega succes til den anden. Det var derfor meget syrealistisk at have instruktør Pete Docter (Monsters Inc. Up & Inside Out) og Story Supervisor Ronnie Del Carmen blandt publikum, og så dernæst det at skulle besvare spørgsmål fra dem. De tog sig også ekstra god tid til at tale med os efter visningen, hvor vi fik mulighed for at fortælle om vores opdeling af arbejdsprocessen mellem Frankrig og Danmark. For dem er koproduktion et relativt ukendt område, da al’ produktion laves in-house på Pixar. For os handler det om at få puslespillet til at gå op finansieringsmæssigt, dernæst at uddelegere arbejdet til de regioner hvor pengene er øremærket, uden at miste kvalitet og fokus på historien. Det var meget spændende at snakke om de forskellige erfaringer vi hver især har gjort os.

Sidste stop var Laika i Portland, som har gjort sig yderst bemærket med 3 Oscar nomineringer i træk fra Coraline, ParaNorman til sidste års The BoxTrolls og selvom Studiet er grundlagt af tøj-giganten Nike, så er det nok det studie der minder mest om de Europæiske. De arbejder i Stop Motion med dukkeanimation dvs. alt er miniature i 1:8 scale og indenfor stilarter som ligger tættere op ad vores. Der var fuldt hus til visningen og masser af spørgsmål efterfølgende. Anthony Stacchi (Instruktøren af The BoxTrolls) gave os meget fin kritik, specielt mht. historien som ikke er traditionel mht. animerede film og det at vi ikke bruger outline på vores figurer. Nærmest alt vores arbejde består at todimensionelle tegninger fra tidlig udvikling og helt frem til post-produktion, og det var tydeligt at de alle fandt den process meget interessant. I Laika er det særdeles vigtig at lave film der skiller sig ud fra mængden. Selvfølgelig vil de gerne have at så mange ser deres film som muligt, men det er ikke altafgørende.

Claus Toksvig Kjaer
Producer & Partner
Nørlum